Az ablak kiválasztása a Mazlík furgonhoz és a beszerelés előkészítése
Minden lakóautó fontos részét képezik az ablakok és a ventilátorok, amelyek megvilágítják a lakóteret és nem utolsósorban biztosítják a friss levegő keringését a belső térben. Ma Honza és Klara diákokhoz megyünk, hogy megnézzük, hogyan haladt a Mazlik furgonjuk lakóautóvá való átalakítása. Nagyon kíváncsiak voltunk, hogyan oldották meg ezt a kihívást jelentő feladatot. Megoldásuk sokak számára inspiráló lehet.
Az első feladat, amivel Honzának és Klárának meg kellett küzdenie, az ablakok típusának, méretének és helyének kiválasztása volt. Az ablakok kiválasztásakor a jó szellőzés mellett az ablakok helyzetét is úgy kell megválasztani, hogy a lakótér egyik része ne legyen túl világos, míg a másik része nehogy sötét maradjon. Az előkészítésnek ezt a szakaszát semmiképpen sem szabad alábecsülni, hiszen ha egyszer már elkezdtük az ablaknyílások kivágását, utólag már nagyon nehéz változtatni a terveken.
Honza és Klara úgy döntött, hogy a furgon bal hátsó részébe egy nagy 90 x 45 cm-es toló oldalablakot helyeznek el és egy 12 voltos tetőventilátort a furgon elejének mennyezetébe az optimális szellőzés érdekében. A vezetőfülkébe való kilátást megtartották, így az egész fülke elölről kellően megvilágított.
A beszerelés megkezdése előtt Honza és Klara számos anyagot és videót tanulmányozott különböző furgonátalakításokról, és részletes tervet készített a teljes beszerelésről.
Oldalablak
Honza és Klara úgy döntött, hogy egy 90 x 45 cm-es oldalablak beépítésével kezdik.
Miután kiválasztották a leendő ablak megfelelő helyét, kartonból kivágtak egy sablont, amely pontosan az ablak formájának megfelelően alakult ki, és a falra rajzolták.

Ezután az oldalablakhoz egy 3 x 3 cm-es prizmákból készült fakeretet készítettek, amelybe aztán az ablakot rögzítették. Az alábbi képen a keret látható, az ablakkal már a helyén.

Honza és Klara számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a furgon falán ablakot vágjanak. A munkát nehezítette az időjárás. Miután az eső kicsit alábbhagyott, a kölcsönkapott elektromos ollóval lassan és óvatosan elkezdték kivágni a nyílást, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a sablon körvonalaihoz. Az elektromos olló remek választás volt ehhez a feladathoz, mivel sokkal gyorsabbá és könnyebbé tette a munkát. A nyílás kivágása a csiszolással és a folyamatos méricskéléssel együtt körülbelül egy órát vett igénybe.


Miután festékkel bevonták a fal széleit és zsírtalanították az ablak körüli területet, végre elkezdték a ragasztást. A fakeretet és magát az ablakot a falhoz ragasztották és Screenfix rugalmas autóüvegragasztóval tömítették. Ezután már csak az ablakot csavarozták a kerethez, és megtisztították.
Az oldalablakok tömítéséhez a Sikaflex 522 tömítőanyagot ajánljuk, amely jól tömít és miután a felület megszilárdult belül rugalmas marad,
Kemény és intenzív munkájuk jutalmaként Honza és Klara egy nagy és precízen beszerelt ablakot kaptak, amely kellőképpen megvilágította a leendő lakótérséget. Aggályaik ellenére az ablak beépítése zökkenőmentesen és gyorsan ment. Összesen mindössze 4 órát vett igénybe az oldalablak beépítése.

12 V-tengelyű tetofantilátor
Néhány nappal később Honza és Klara megkapta webáruházunkból a 12 V-os Fiamma Turbo Vent tetőventilátort, és a munka folytatódhatott.
Honza és Klara az oldalablakok beépítésénél frissen szerzett tapasztalataikat használták fel a ventilátor beszereléséhez. Előnye volt, hogy a tető lapos volt, és elég hely volt a szükséges 40 x 40 cm-es kivágáshoz.



Gondos mérés, a nyílás sablon segítségével történő megrajzolása és a 40 x 40 cm faszerelőkeret elkészítése után, a nyílást elektromos ollóval vágták a tetőbe, a széleket lecsiszolták és lefestették.


Az ablak külső részének lezárásához, az oldalablakhoz hasonlóan, Screenfix ragasztót használtak, és belenyomták az előkészített kivágásba. Ezután egy fakeretet erősítettek az ablak belső oldalára és a külső oldalhoz csavarozták.
A tetőablakok és szellőzők ragasztásához többféle ragasztó használható. Mi a SikaLastomer 710, a Sikaflex 522 vagy a Teroson 4006 speciális rugalmas tömítőanyagokat ajánljuk. Ezeknek a tömítőanyagoknak csak a külső fellete keményedik meg és belül rugalmasak maradnak, ami jó tömítést tesz lehetővé, és nem utolsósorban kényelmesen eltávolíthatóak a későbbi ablakcsere vagy javítás esetén.
Az oldalablakkal ellentétben a 12 V-os ventilátorhoz még mindig szükséges volt a ventilátorból kivezető elektromos kábeleket az autóban lévő előre elkészített kábelekhez csatlakoztatni. Mivel előbb a mennyezeti csempéket kellett befejezni, Honza és Klara úgy döntött, hogy ideiglenesen rögzítik a ventilátor alsó részét, azzal az elképzeléssel, hogy a ventilátor beszerelése a csempék elkészülte után fejeződik be. A borításról részletesebben a következő cikkünkben írunk.

Az oldalablakhoz hasonlóan Honza és Klara körülbelül 4 órát töltött a tetőventilátor beszerelésével. Bár elégedettek a jelenlegi ablakokkal, fontolgatják egy másik ablak beépítését az oldalsó tolóajtóba. Szóval meglepetések előtt állunk, hogyan fog menni a Mazlik furgonjuk átalakítása.
Ha érdekel Honza és Klara munkája, az Instagramon @vanstudentslife címen is követheted őket.