Elektromos és napelemes rendszer a Mazlik furgonhoz
Rövid szünet után visszatérünk Ostravába, hogy meglátogassuk Honza és Klara diákokat, akik éppen a furgon lakóautóvá alakítását fejezik be. Mai cikkünkben Klára és Honza osztja meg velünk tapasztalatait a villany- és napelemes rendszer telepítésével kapcsolatban. A Mazlik furgon átalakítása című sorozatunk a végéhez közeledik.
A cikk szerzői: Jan Krysa a Klára Sviderská, @vanstudentslife
A napelem és a hozzá való tartozékok kiválasztása
Klára apukája és én rengeteg videót és cikket néztünk át arról, hogy mi mindenre lesz szükségünk ahhoz, hogy az áram jól működjön a lakókocsinkban, és többször is voltunk már
tanácsot kértünk a szakértőktől. Szóval mit is vettünk végül hosszas mérlegelés után?
Végül a lehető legnagyobb napelemet választottuk (450 watt). Mivel a napelemet szinte vízszintesen fektetjük a tetőre, a hatásfoka nem olyan magas. Sokan mondták, hogy amúgy sem tehetünk mást a furgonunk tetejére, és minél nagyobb a napelem, annál jobb. Mi monokristályos napelemet választottunk, és meglepődtünk, hogy az ára nem volt olyan magas.

A napelemhez napelem vezérlőt is kellett vásárolni. A panel miatt erősebbet kellett beszereznünk - az EPEVER XTRA4210N modelljét választottuk. Szerettünk volna valamilyen külső eszközt is csatlakoztatni a napelemvezérlőhöz, amellyel nyomon követhetjük a töltés állapotát. Végül egy kijelző mellett döntöttünk. Vettünk egy hőmérséklet-érzékelőt is az akkumulátorhoz.
És most nézzük meg az akkumulátorokat. Rengeteg videó és cikk ajánlja a LiFePO4 akkumulátorokat. Valószínűleg jelenleg nincs jobb a piacon, ami a magas árban is tükröződik. Eredetileg ólom akkumulátorokat akartunk venni, de az alacsony élettartamuk elriasztott minket. Végül az arany középutat választottuk, és zselés akkumulátort vettünk, amelyet lakóautókhoz ajánlanak, és még mindig megfizethető áron. Annak érdekében, hogy elegendő teljesítményünk legyen, 250 Ah-s akkumulátort választottunk.
Mivel a furgonban hűtőszekrényt fogunk üzemeltetni, néhány konnektor és a tűzhely
230 voltos feszültségen működő gyújtót fog használni, vásárolnunk kellett egy feszültségátalakítót. Eredetileg úgy terveztük, hogy egy átfolyós fűtőberendezés is lesz áramra, de az inverter miatt ezt az ötletet elvetettük. Az inverternek legalább 4000 W teljesítményűnek kellett volna lennie, ami nagyon drága, és egy ilyen inverter ráadásul sok helyet foglal. Így végül egy 1000 W-os invertert szereztünk be, amelyhez egy töltő is tartozik. Ezt egy kültéri konnektorhoz csatlakoztattuk, így a kempingben feltölthettük az akkumulátort. Azt is tanácsolták nekünk, hogy érdemes tiszta szinuszhullámú invertert vásárolni.

Ezután az akkumulátor vezetés közbeni töltésére gondoltunk. Nyáron ez nem annyira szükséges, de télen, amikor a napelem nem szolgáltat annyi energiát, mindenképpen hasznos lehetőség. Ezért szükségünk volt egy olyan eszközre, amely mindkét akkumulátort figyeli, hogy biztosan elegendő energiával rendelkezzenek. Vásároltunk egy Victron CYR010120011 akkumulátor csatlakoztatót, amellyel összekapcsolhatjuk az indítóakkumulátort és a beépített akkumulátort.
Végül azt is szerettük volna, hogy amikor az autót csatlakoztatjuk a kempingben, ne merítsük le az akkumulátorunkat, hanem csak töltsük, miközben az áramot a kemping elektromos csatlakozásából használjuk. Ezért vásároltunk egy kapcsolót, amelynek biztosítania kell mindezt.
Az elektromos rendszer és a kábelek
A szigetelés előtt kábeleket kellett lefektetni. Igyekeztünk semmit sem elfelejteni, és a kábelek nagy részét a gerendák között vezettük, néhányat még a padló alatt is.
Először nagyon aggódtam a vezetékezéssel kapcsolatban, mivel még soha nem dolgoztam vele. Sok mindenhez nem értettem,
ezért igénybe vettük a család egyik barátjának, Mireknek a segítségét. Néhányszor beszélgettünk vele arról, hogy mit szeretnénk a furgonban, és mennyire fogjuk használni a készülékeket... Mirek mindent kiszámolt, megtervezte és elmagyarázta, hogyan kell mindent bekábelezni, hogy minden megfelelően működjön. Így megvettük az összes kábelt, és nekiláttunk a munkának.

Először is tisztázni kellett, hogy hol lesz az akkumulátor, a szabályozó... és főleg, hogy hol lesznek az elektromos készülékek és a lámpák, és hogy az összes kábelt hová vezetjük, hogy ne legyenek útban, és ne fogyasszunk túl sok anyagot.
Bár igyekeztünk mindenre egyformán gondolni, néhány kábel hiányzott, és nem tudtuk pontosan úgy lefektetni őket, ahogy szerettük volna. A kábelek többféle méretben voltak, attól függően, hogy mire használtuk őket.
A teljes kábelezést a szakemberekre bíztuk. Segítettünk nekik a munka során - sokat tanultunk. Volt néhány dolog a furgon villanyszerelésével kapcsolatban, amit remélhetőleg legközelebb már mi is elvégeznünk. Létrehoztunk egy helyet, ahol el akartuk rejteni az összes elektromos vezetéket, és elég jól sikerült. A legtöbb az ágy alatt van. A biztosítékokat hozzáférhető helyre szereltük, hogy probléma esetén mindig kéznél legyenek. A panelt a konnektorokkal és az összes kapcsolóval is egy oszlopra kábeleztük. Eddig nagyon elégedettek vagyunk a telepített villanyhálózattal.


Lakóautó világítása
Az utolsó dolog, amivel az elektromossággal kapcsolatban foglalkoztunk, a világítás volt. Három spotlámpát szereltünk a mennyezetre. Aztán egy néhány LED szalagot (kettőt az ágy fölött és kettőt a konyhában) is felszereltünk, de nem egészen sikerült őket rendbe hozni, mivel egymástól függenek, és nem lehet mindegyiket külön-külön kapcsolni. Legközelebb már tudnánk, hogy több kábelt kell lefektetni. Végül van egy kis LED-es lámpánk a vezetőoldali tárolórekesz fölött és egy külső lámpa az oldalsó tolóajtó fölött. Tényleg sok lámpánk van, és a furgon gyönyörűen ki van világítva este.
Elektromos készülékek
Mi csatlakozik az akkumulátorunkhoz? Minden világításunk, kiegészítő fűtésünk és szivattyúnk a 12 voltos vezetékekre van csatlakoztatva. Van egy hűtőnk, egy melegvíz-bojlerünk, a főző gyújtója és az elektromos sütő. A furgon átalakítása során még a furgonban lévő áramot is használjuk a fűrész, a sarokcsiszoló és más szerszámok használatára. Eddig még nem volt gondunk az áramhiánnyal (még télen sem), majd meglátjuk, hogy megy ez a jövőben, amikor amikor úton vagyunk a furgonnal.