Akkumulátor tárolása
Ma elmagyarázzuk, mi történik az akkumulátorral a tél folyamán, ha nem megfelelően tárolják, és mit kell tenned, ha úgy döntesz, hogy a tél közepén a hegyekbe indulsz a járműveddel. A tisztánlátás kedvéért csak a trakciós ólom akkumulátorokról fogunk beszélni, amelyek ár/teljesítmény arányuk miatt még mindig a leggyakrabban használt típusok.
Hogyan működik az akkumulátor
Ahhoz, hogy megértsük, miért nem szereti az akkumulátor a hideget, el kell magyaráznunk az alapvető működési elvét.
Az akkumulátorok elektrolitba zárt elektródákból állnak. Amikor elektromos áram keletkezik, a pozitív ion az oldatban a pozitív elektródához (katód), a negatív ion pedig logikusan a negatív elektródához (anód) vándorol. Ez részecskék mozgását feltételezi, ami természetesen a folyadék sűrűségétől és összetételétől függ. Fagyott akkumulátorokban a részecskék mozgása az elektrolízis során annyira lelassul, hogy az akkumulátor nem tudja leadni a maximális teljesítményét. Ezért célszerű az akkumulátort először felmelegíteni, azaz üzemi hőmérsékletre hozni. Ha tehát úgy döntesz, hogy a tél közepén a hegyekbe indulsz a lakóautóval vagy lakókocsival, akkor javasoljuk, hogy például előző nap (vagy legalább néhány órával előtte, ha nem hosszú út áll előttünk) melegítsd fel a karosszéria belsejét, és csatlakoztasd az akkumulátort egy töltőforráshoz. Ez biztosítja, hogy az akkumulátor a lehető legjobb állapotban legyen.
Az akkumulátorok még fagypont alatti hőmérsékleten is képesek a normál működésre, ráadásul töltés és kisütés közben felmelegednek. Ideális azonban, ha a kezdeti kisütésük vagy töltésük az alábbi 5 és 20 °C közötti hőmérsékleten történik. Ha egy teljesen fagyott akkumulátort próbálsz feltölteni, a róla táplált eszköz hibát - feszültséghiányt - jelezhet. Ellenkező esetben csak minimális töltőáramot fog jelenteni. Itt azonban több tíz amper nagyságrendű fogyasztásról beszélünk; egy 5 W-os izzó meggyújtása nem jelent problémát. A magas hőmérséklet jobban tönkreteszi az akkumulátorokat, mint a hideg.
Hogy ezeket a megállapításokat számokban kifejezzük, egy akkumulátor -20 °C-on a teljes kapacitásának körülbelül 60%-át bírja. A végelszámolásnál ez problémát jelenthet, mivel az akkumulátor nem biztos, hogy a legújabb, és maga is elvesztette kapacitásának 15-20%-át. Ha hozzáadjuk a téli 60%-os kapacitást, az eredmény nem túl kedvező.
Milyen eljárást válasszunk
A legjobb, ha az akkumulátort kivesszük az autóból vagy lakóautóból, és 5 - 20 °C közötti hőmérsékleten tároljuk, és havonta körülbelül egyszer az akkumulátort a töltőhöz csatlakoztatjuk. Ha az akkumulátor nehezen hozzáférhető helyen van, például a gépkocsi ülése alatt van, és nem szeretné kivenni, javasoljuk, hogy időnként indítsa el a motort, melegítse fel a karosszéria belsejét, és lehetőleg tegyen egy kört.
Ez nemcsak az akkumulátornak, hanem az egész járműnek is jót tesz. Ha
lakókocsiról van szó, akkor nem okoz gondot az akkumulátor eltávolítása.
Új lakóautók IUoU töltési karakterisztikával
Ez a típusú töltő kifejezetten az új lakóautók és lakókocsik számára készült, és hosszú távú akkumulátortöltésre szolgál. Nem mindenki szereli fel járművét ezzel a fejlett technológiával, ezért nem jó ötlet azt feltételezni, hogy ha új autója van, az biztosan fel van szerelve ilyen típusú töltővel - nem ez a norma. Az akkumulátor állandó csatlakoztatása egy hagyományos, karbantartási (float) üzemmód nélküli töltőhöz helytelen.
Végszó
Az akkumulátorok nagyon érzékeny eszközök, és nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy tartósan károsítsuk őket. Egy hagyományos autóakkumulátor esetében egyetlen nap, amikor kint hagyjuk a fagyos hidegben egyetlen nap alatt teljesen lemerül, a vég biztos. Ugyanígy, sőt, talán még jobban is károsíthatja a magas hőmérséklet.
és a mély ciklusos kisülések.
A készenléti üzemmód, mint csendes gyilkos
Figyeljen a készülék úgynevezett készenléti üzemmódjára is, például egy kis LED-del ellátott rádióra.
Ez is halálos lehet az akkumulátorra nézve, ha télen hosszú ideig áll töltés nélkül. Egy kis, de állandó lemerüléssel rendelkező készülék veszélyesebb, mint egy sokkszerű kisülés, például egy feszültségátalakítótól. Ha megismétli a kisütési ciklust akkor is, ha az akkumulátor egyszer már kikapcsolt az áramhiány miatt, akkor alapvetően ismét csökkenti az élettartamát.
Ezek a leggyakoribb hibák , amelyeket az emberek elkövetnek az akkumulátorok használata során. Az alapvető akkumulátor üzemeltetési eljárások betartásával akár több évvel is meghosszabbíthatja az akkumulátor élettartamát, amivel pénzt takaríthatsz meg, esetleg a következő utazásra.:)