Független fűtés a Bumblebee furgonban
Ha a nyári szezonon kívül is szeretnél útra kelni lakóautóddal anélkül, hogy esténként megfagynál, a lakóautód nem nélkülözheti a megfelelő fűtést. Amikor Martin és Mariya elkezdték tervezni a Bumblebee furgonjuk átalakítását, kezdetben nem gondoltak önálló fűtőberendezés beszerelésére, és megelégedtek azzal, hogy a hidegebb estéket a hálózsákjukban töltik. Azóta azonban fontos változások történtek az életükben - újra kellett gondolniuk eredeti terveiket.
Amikor Mariya és Martin független fűtőberendezést választottak a furgonjukhoz, több gyártó között kellett dönteniük, és az ár/teljesítmény szempontjából a középutat keresték. Végül az 5 kW-os LF Bros független fűtőberendezés lett a győztes, amely a Webasto vagy a Planar termékek olcsóbb alternatívája, bár az összehasonlító teszteken ugyanolyan jól teljesít. Az LF Bros kiegyensúlyozott, kalibrált ventilátorokat, minőségi elektronikát, jó teljesítményt és nem utolsósorban cseh homologizációt kínál.

Maga a fűtőberendezés beszerelése egy személynek körülbelül három órát vesz igénybe. Martin és Mariya azért választott egy ülés alatti tárolódobozt, mert az közel van az elektronikához, nem szakítják meg gerendák, és könnyen hozzáférhető az esetleges karbantartáshoz.
Nézzük tehát lépésről lépésre, hogyan szereljük be a független fűtőberendezést a Bumblebee furgonba.
Fűtés beszerelése
A hely méretezése: Amikor a fűtőberendezés ideális helyét keresed, figyelembe kell venni az autó képességeit. A furgon padlóján is szükséges a levegő, az üzemanyag és a kipufogógáz számára szabad nyílásokat fúrni.


Telepítés: A független fűtőberendezés telepítése nagyon egyszerű feladat, és bárki elvégezheti, akinek van tapasztalata a telepítésben. A független fűtési rendszer kézikönyve intuitív, és alapvetően a következő öt alkatrész csatlakoztatásából áll:
- légbevezetés - csappantyúval
- tüzelőanyag ellátás
- tüzelőanyag szivattyú
- kipufogó
- elektronika
Mire kell figyelni a fűtőberendezés furgonba történő beszerelésekor:
- Jó minőségű üzemanyagtömlő beszerzése: A vékony, átlátszó műanyag üzemanyagtömlő a fűtőberendezés alapfelszereltségéhez tartozik, és jól működhet a garázsban, de a jármű alatt nem fér el.
- Kövesse az üzemanyagszűrőn lévő nyilakat: Az üzemanyagszűrő egyirányú szűrő, és szimmetrikus alakja miatt könnyen megfordíthatja az áramlás irányát.
- Az üzemanyagszivattyú helyes illesztése: Az üzemanyagszivattyú egy silentblockba van szerelve, amely nemcsak a rezgéseket csökkenti, hanem támasztóelemként is szolgál. A szivattyút 90-45 fokos szögben kell beépíteni. A szivattyút nem szabad vízszintesen elhelyezni.
- A levegő beszívását a másik oldalra irányítsa, mint ahová a kipufogót irányítja.
- Ne irányítsa a kipufogót a mikroszellőztetéshez használt furgon oldalablaka alá.
- Ha a független fűtést vezetés közben szeretné használni, akkor olyan irányban kell felszerelni, hogy ne kényszerítse a levegőt sem a táp-, sem a kipufogócsatornába, különben égési problémákat okoz.

A fűtés első indítása
Az első indításkor ügyelni kell arra, hogy a fűtőberendezés az egész fűtőkörbe beszívja az üzemanyagot. A szívást automatikusan az üzemanyagszivattyú végzi, amely üresen kattog, és az üzemanyagot magához a fűtőberendezéshez nyomja fel. Itt azt kell szem előtt tartani, hogy ha üzemanyagszűrő van beszerelve, akkor annak teljesen át kell szívnia. Előfordulhat, hogy az előre beállított indítási ciklus nem elegendő, és az első indítás hibával végződhet. Ha mégis hiba lép fel, egyszerűen kapcsolja ki a fűtőberendezést, és futtassa le az indítási ciklust másodszor, vagy ha az üzemanyagkör hosszú, harmadszor is. Amint elegendő nyomás van az üzemanyagkörben, a fűtőberendezés izzani kezdhet.


Kiegészítő tartály
Mivel Martin és Mariya a lakóteret műszakilag elkülönítik a furgon többi részétől - nem csak az elektronika tekintetében, ahol nem használták a generátoros töltési lehetőséget -, úgy döntöttek, hogy a fűtést is elkülönítik, és nem csatlakoztatják a fő üzemanyagtartályhoz, hanem egy kisebb, 10 literes kiegészítő tartályt használnak a fűtéshez, amit a 0,1 l/h fűtésfogyasztás mellett elegendőnek találnak. Bár a tartály a Bumblebee lakóautóban még ideiglenes helyen van, és az átalakítás előrehaladtával változni fog a helye, már most tökéletesen ellátja a feladatát.
Ha érdekel, hogyan lehet egy független fűtőberendezést közvetlenül a fő üzemanyagtartályra csatlakoztatni, figyelmedbe ajánljuk a korábban megjelent cikkünket A Mazlik furgon fűtése, amelyben Honza és Klara diákok vállalkoztak erre a nehéz feladatra.

A fűtés első tesztelése
Közvetlenül a fűtőberendezés beszerelése után Martin és Mariya úgy döntöttek, hogy stressz tesztelik azt, kihasználva, hogy hideg éjszaka volt, -2 °C körüli külső hőmérséklettel. Ezért a fűtőberendezést kellemes 22 °C-ra állították be, és egész éjszaka működött, hogy teszteljék a tényleges üzemanyag- és energiafogyasztást. Az eredmények nagyon kellemesen meglepték őket. A fűtőberendezés végig tökéletesen tartotta a termosztáton beállított hőmérsékletet, és a lökéshullámot leszámítva alig volt hallható.
A tartályból származó üzemanyag alig csökkent az éjszaka folyamán, és az akkumulátor energiafogyasztása 5% körül volt az éjszaka folyamán. E teszt után Mariya és Martin úgy döntött, hogy a fűtést mindkét oldalon is működtetni fogják - konkrétan a furgon lakótér eleje felé, valamint a furgon hátsó része felé a garázsban és az ágy alatt. Ez az útvonalvezetés jobbnak bizonyult a tesztjeik során, mintha csak egy irányba fújtak volna.
A Bumblebee furgon most már fűtött, és az élet a furgonban ismét egy kicsit könnyebb lesz Martin és Mariya számára.
Ha érdekel a Bumblebee furgon átalakítása, és szeretnél többet megtudni róla, látogass el bátran az Instagramra @vanlifelegends.